Φωκάς Αντώνης

Ο Αντώνης  Φωκάς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1889. Σπούδασε οικονομικά στην Λωζάννη και εργάστηκε ως υπάλληλος  της Λαϊκής Τράπεζας στην Αθήνα. Πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο ως ερασιτέχνης ηθοποιός, ενώ εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους ενδυματολόγους, χάριν του οποίου επινοήθηκε ο όρος «ενδυματολόγος» από τον Κωστή Μπαστιά.
Η πρώτη του επαγγελματική δουλειά ήταν στην παράσταση του Οιδίποδα τυράννου (1919) σε σκηνοθεσία Φώτου Πολίτη, με τον Αιμίλιο Βεάκη, όπου έκανε τα κοστούμια, με την βοήθεια της Εύας Σικελιανού.
Δεν σχεδίαζε ποτέ. Πέρασε την ζωή του στα εργαστήρια του Εθνικού Θεάτρου –παρατηρώντας τις μοδίστρες ή ράβοντας – και στην αγορά, όπου έψαχνε για υλικά και υφάσματα. Συνδύαζε την υφή του υφάσματος με το ύφος του ρόλου, ψάχνοντας πάντα την σωστή φόρμα, χρωμάτιζε τα υλικά του με φυτικές βαφές δικής του επινόησης.
Το 1932 διορίστηκε μόνιμος ενδυματολόγος του Εθνικού Θεάτρου, ενώ μέχρι τότε είχε συνεργαστεί με τους Αιμίλιο Βεάκη, Σπύρο Μελά, Περικλή Βυζάντιο, Τίμο Μωραϊτίνη, Αλέξη Μινωτή, Κατίνα Παξινού κ.ά. Στο Εθνικό Θέατρο εργάστηκε αδιάκοπα από το 1932 έως και την συνταξιοδότησή του (1967) και συνέχισε με διάφορες συνεργασίες έως το 1981. Τα κοστούμια που δημιούργησε κάλυψαν όλα τα είδη θεάτρου, ξεπερνώντας τα 10.000 σε αριθμό.
Υπήρξε πρωτοπόρος. Έχοντας σαν έμπνευση την Εύα Σικελιανού καθόρισε για πολλά χρόνια το ύφος της τραγικής σκευής, αναζωογονημένης με τα χρώματα της φύσης και το αίσθημα της νεοελληνικής λαογραφίας.
Δούλεψε σε όλες σχεδόν τις σωζόμενες τραγωδίες, σε κάποιες περισσότερες από μία φορά,  όπως: Οιδίπους τύραννος (1919/33/51), Επτά επί Θήβας (1925), Αγαμέμνων (1932/65), Πέρσες (1934/39/46), Ηλέκτρα (1936/61/78), Ιππόλυτος (1937/53), Αντιγόνη (1940/56), Ιφιγένεια εν Ταύροις (1941/58), Μήδεια (1942/56), Εκάβη (1943/55), Ορέστεια (1949/52/54/59).
Στην μακροχρόνια σταδιοδρομία του, έντυσε κατά τρόπο ανεπανάληπτο  ήρωες κλασικών έργων των Σαίξπηρ, Μολιέρου, Σίλλερ, Γκολντόνι, Ίψεν, Γκόγκολ, Κλωντέλ, Σω, Λόρκα, Μαριβώ, Μίλλερ, Τσέχοφ, Στρίντμπεργκ, Ντύρρενματ, Ντοστογιέφσκι κ.ά.
Έκανε το κοστούμι της Μαρίας Κάλλας στη Νόρμα του Βιτσέντζο Μπελίνι, δημιουργώντας μία δικής του επινόησης μελιτζανί απόχρωση και βάφοντας το κοστούμι μόλις την τελευταία ώρα πριν την παράσταση που σκηνοθέτησε ο Μινωτής στην Επίδαυρο (1960).
Ευφυέστατος, χιουμορίστας και πάντα ευγενικός, υπήρξε ο ασύγκριτος ανεκδοτολόγος του θεατρικού μας κόσμου. Για το έργο του τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών το 1978.

Το πλήρες βιογραφικό του Αντώνη Φωκά είναι διαθέσιμο στον τόμο: Ένδυμα Θεάτρου, Έκδοση Εθνικού Θεάτρου, Αθήνα, 2003.

Back to top

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση του περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητας μας.
Δείτε τους όρους χρήσης, την πολιτική μας σχετικά με την προστασία δεδομένων και την πολιτική μας περί cookies.